01 Gru2020
Informacja o projekcie
Celem projektu jest stworzenie zestawów edukacyjnych z wykorzystaniem metody debat, przygotowanych tak, aby odpowiadały preferowanemu sposobowi kształcenia osób niesłyszących. W ramach projektu powstanie 30 „pakietów” składających się z krótkiego filmu wprowadzającego w tematykę debaty, konspektu lekcji, zestawu pytań do uczniów i treści dla nauczycieli. Zestawy te będą kompleksowe i komplementarne z treściami kształcenia osób niesłyszących, z zaburzoną komunikacją językową, a także afatyków, młodzieży z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i z centralnym uszkodzeniem słuchu. Projekt testowany i wdrażany będzie w szkołach specjalnych i placówkach integracyjnych, będzie służył wyrównywaniu szans poprzez kształtowanie otwartych na świat i społeczeństwo postaw. Jego zadaniem będzie niwelowanie barier i zapóźnień oraz silne stymulowanie zaradności, aktywności, zaangażowania, pomysłowości i kreatywności osób z wadami słuchu. Korzystanie w czasie zajęć z nowoczesnych pomocy naukowych, oprócz funkcji poznawczo-twórczych, ćwiczeniowych, kontrolnych i wychowawczych, spełnia kryteria tzw. nauczania polisensorycznego - wykorzystuje większe ilości zmysłów lub stylów uczenia, co jest szczególnie ważne w edukacji osób z upośledzonymi zmysłami. Grupami docelowymi są: - dzieci i młodzież na poziomie nauczania ISCED 3 w Polsce, Czechach i na Słowacji. Program może być skutecznie wykorzystywane w placówkach szkolnych, domach oraz poza oficjalnym systemem edukacji. - kadra dydaktyczna – nauczanie, pedagodzy, psychologowie szkolni, - rodziny osób niesłyszących, - na etapie upowszechniania - kadra zarządzająca szkołami, nauczyciele, pedagodzy, psychologowie szkolni, organy prowadzące i zarządzające szkołami, decydenci, szkoły wyższe. Istotą innowacji współpracy ponadnarodowej jest połączenie doświadczeń i wiedzy z 3 krajów (europejska wartość dodana), żeby stworzyć uniwersalny projekt, który dzięki temu będzie bardziej efektywny i skuteczny oraz zostanie upowszechniany na szerszą skalę. Partnerstwo w projekcie tworzą: Fundacja- projektodawca zestawów edukacyjnych, koordynator wdrożenia, ponadregionalny lider innowacji w edukacji oraz praktycy nauczania- dwie szkoły specjalne dla niesłyszących ze Słowacji i Czech. Partnerstwo od kilku lat, z sukcesami współpracuje w obszarze wskazanym we wniosku, jest zdolne powołać, pod nadzorem Wnioskodawcy Zespół ds. Pracy Intelektualnej, który wypracuje, gwarantując jakość i merytorykę, produkt (30 zestawów edukacyjnych), podlegający następnie przetestowaniu, ocenie skuteczności, ewaluacji do wersji ostatecznej i upowszechnieniu. Dzięki takiemu składowi Partnerstwa zachowana zostanie trwałość zarówno produktowa, jak i oddziaływania. Etap upowszechnienia przewiduje transfer wypracowanej innowacji do grup interesariuszy projektu z obszaru Polski, Czech i Słowacji: kadry zarządzającej placówkami kształcącymi, kadry pedagogicznej, wychowawców osób niesłyszących, przedstawicieli organizacji szkoleniowych oraz pozarządowych prowadzącymi edukację/ wsparcie dla osób niesłyszących, przedstawicieli organów prowadzących/ zarządzających placówkami edukacyjnymi, w których uczy się młodzież niesłysząca itp. z ww. krajów. Transfer ten zostanie przeprowadzony w modelu tzw. technologicznego pchania (technology push). Polega on na opracowaniu innowacji i późniejszej jej praktycznej adaptacji i zastosowaniu dzięki prowadzeniu intensywnych działań promocyjnych, marketingowych i kształtowanie pozytywnego wizerunku innowacji. Celami towarzyszącymi strategii upowszechniania są: informowanie publiczności o działaniach realizowanych w ramach projektu. Popularyzacja innowacji wiąże się także z kształtowaniem pozytywnego wizerunku Głuchych jako mniejszości językowo-kulturowej. Potencjalni użytkownicy będą poinformowani o zaletach opracowanych produktów, korzyściach, jakie niesie ich wykorzystanie, przewadze nad innymi istniejącymi metodami nauczania. Przekaz wspomagany będzie działaniami PR w mediach elektronicznych i tradycyjnych. Dodatkowo wykorzystywany będzie efekt tzw. reklamy szeptanej szczególnie skutecznej w środowisku branżowym. Informacje do mediów przekazywane będą poprzez przygotowane artykuły informujące o rezultatach projektu. Będą one miały na celu zainteresowanie mediów projektem, oraz implikować przekazanie w publikacjach informacji przeznaczonych do szerokiego spektrum odbiorców. Wykorzystane będą tu zarówno media na poziomie krajowym oraz regionalnym w tym media branżowe i środowiskowe.
Termin realizacji: 01/12/2020-28/02/2023