Spotkanie projektowe w Budapeszcie
Przez 3 dni, od 5 do 7 grudnia 2016 r. w ramach projektu „Innowacyjne metody nauczania oparte na metodzie rozwiązywania problemów” gościliśmy w spokojnym i dość mroźnym o tej porze roku Budapeszcie.
W pierwszej części spotkanie koncentrowało się wokół omówienia problemów węgierskiego partnera i wyboru najlepszej ścieżki wyjścia z tej sytuacji. Wspólnie zadecydowaliśmy, że Węgry zastąpi szkoła z Czech, a dokładnie Mateřská škola, základní škola a střední škola pro sluchově postižené z miejscowości Valašské Meziříčí, której przedstawiciele także przyjechali na spotkanie w stolicy Węgier. Z głowami pełnymi pomysłów i energii, przystąpiliśmy do omawiania metodologii pracy WebQuest i porównania programów nauczania w każdym z trzech krajów. Okazało się, że różnice są dość duże, dlatego zdecydowaliśmy się tak dobierać tematy WebQuestów, by nie było wśród nich tematów swoistych dla danego kraju, jak np. Stosunki czesko-tureckie za panowania Habsburgów czy Rola Polski w II wojnie światowej… Tematy WebQuestów mają być uniwersalne, tak, by wpisywały się w podstawę programową nauczania w każdym kraju i by były interesujące dla uczniów z ubytkami słuchy w Polsce, Czechach i na Słowacji.
Wyzwanie to spore, ale też korzyści, jakie przyniesie projekt „ugłuchowienia” metody WebQuest, będą niczym kamienie milowe w edukacji głuchych i niedosłyszących. 6 grudnia nie mogło zabraknąć wizyty Św. Mikołaja. Choć mówił po węgiersku, bez tłumaczenia wszyscy zrozumieli, że jeśli nie przyłożymy się do pracy, za rok zamiast podarunków, będą czekać na nas rózgi. Widać, jest to ponadnarodowy atrybut. I takie właśnie będą tematy WebQuestów.